Former WSJ reporter says law firm used Indian hackers to sabotage his career

Former WSJ reporter says law firm used Indian hackers to sabotage his career

WASHINGTON, Oct 15 (Reuters) – A former Wall Street Journal reporter is accusing a major U.S. law firm of having used mercenary hackers to oust him from his job and ruin his reputation.

In a lawsuit filed late Friday, Jay Solomon, the Journal’s former chief foreign correspondent, said Philadelphia-based Dechert LLP worked with hackers from India to steal emails between him and one of his key sources, Iranian American aviation executive Farhad Azima.

Solomon said the messages, which showed Azima floating the idea of the two of them going into business together, were put into a dossier and circulated in a successful effort to get him fired.

Register now for FREE unlimited access to Reuters.comRegister

The lawsuit, filed in federal court in Washington, said Dechert “wrongfully disclosed this dossier first to Mr. Solomon’s employer, the Wall Street Journal, at its Washington DC bureau, and then to other media outlets in an attempt to malign and discredit him.” It said the campaign “effectively caused Mr. Solomon to be blackballed by the journalistic and publishing community.”

Dechert did not immediately return a message seeking comment. Azima – who filed his own lawsuit against Dechert on Thursday in New York – did not immediately return a message. read more

Solomon’s suit is the latest in a series of legal actions that follows Reuters’ reporting about hired hackers operating out of India. In June, Reuters reported on the activities of several hack-for-hire shops, including Delhi area-companies BellTroX and CyberRoot, that were involved in a decade-long series of espionage campaigns targeting thousands of people, including more than 1,000 lawyers at 108 different law firms.

At the time, Reuters reported that people who had become hacking targets while involved in at least seven different lawsuits had each launched their own inquiries into the cyberespionage campaign.

That number has since grown.

Azima, Solomon’s former source, is among those who have gone to court over the alleged hacking. His lawyers, like Solomon’s, allege that Dechert worked with BellTroX, CyberRoot and a slew of private investigators to steal his emails and publish them to the web.

BellTroX and CyberRoot are not parties to the suit and could not immediately be reached. Executives at both firms have previously denied wrongdoing.

Solomon and Azima allege that Dechert undertook the hack-and-leak operation in the interest of its client, Sheikh Saud bin Saqr al-Qasimi, ruler of the Middle Eastern emirate of Ras Al Khaimah. Reuters has reported that lawyers for Ras Al Khaimah’s investment agency – RAKIA – used the emails to help win a fraud lawsuit filed against Azima in London in 2016.

Azima, who denies RAKIA’s fraud allegations, is trying to have the judgment thrown out.

In addition to being deployed in court, the leaked emails also made their way to The Associated Press, which published two articles about Azima in June of 2017, including one that revealed the airline mogul had offered reporter Solomon a minority stake in a company he was setting up. The Journal fired Solomon shortly before the AP’s story was published, citing ethical violations.

Solomon says he never took Azima up on his proposal or benefited financially from their relationship. In a first-person account of the scandal published in the Columbia Journalism Review in 2018, the ex-journalist said he never pushed back on Azima’s talk of business opportunities because he was trying to humor a man who had been crucial to his reporting on the Middle East. Solomon acknowledged “serious mistakes in managing my source relationship with Azima” but said he had been the target of an “incredibly effective” information operation.

The Journal, which is not a party to suit, declined comment. The AP did not immediately return a message.

Solomon won several awards for his work as a foreign correspondent before his firing. He declined to provide an on-the-record comment about the lawsuit, but in his 2018 account he called the episode a warning for journalists.

“Leaks and hacks of emails and correspondences can blow up intricate reporting and derail months, if not years, of work,” he said.

Register now for FREE unlimited access to Reuters.comRegister

Reporting by Raphael Satter; Editing by David Gregorio

Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *